Bruksleden 2017

Bruksleden april 2017

Lørdag den 8. april

Vi mødtes om lørdagen ved Kastrup metrostation, hvor Jacob hentede os i sin bil. Efter at have fået pakket rygsækkene i bilen gik turen mod Sverige. Først over Øresundsbroen og derefter nordpå mod vores startpunkt i Surahammar. Undervejs kørte vi bl.a. langs Sveriges næststørste sø – Vättern. Lidt nord for søen holdt vi frokostpause i en den lille hyggelige by Akerssund, hvor vi kunne sidde udenfor i det fantastiske forårsvejr og spise vores frokost. Efter frokosten gik turen videre nordpå. Ved 16-tiden ankom vi til Surahammar, hvor vi hurtigt fandt en parkeringsplads, hvor bilen kunne holde de næste 8 dage. Efter at have fået skiftet til vandrestøvlerne og fået pakket det sidste i rygsækkene, startede vi vandringen. Vi fandt hurtigt frem til Bruksleden, hvor planen var, at vi første dag skulle gå godt 5 km. På vej mod den planlagte lejrplads, kom vi over et vandløb, hvor der var lavet en lille dæmning og ved siden af vandløbet lå der en del “fældede” træstammer. Vi blev enige om, at det nok var bævere der havde lavet dæmningen og fældet træerne.

Kort efter bæverområdet kom vi til den lille shelterplads, hvor vi skulle overnatte. Jacob og jeg sov i shelteret, mens Brian valgte at sove i sin hængekøje.

Efter ankomsten gik vi i gang med at finde rimeligt tørt brænde. Vi fandt tilstrækkeligt brænde til, at vi kunne få et fint bål, som vi hyggede ved hele aftenen. I løbet af aftenen opsamlede Brian birkesaft. Inspireret af Brian prøvede jeg det samme, men uden den store succes. Det endte med at blive midnat før vi gik til køjs.

Søndag den 9. april

Brian vågnede tidligt, og efter han havde ligget i sin køje og lyttet til musik begyndte han at tulle rundt i lejren og tændte op i bålet. Jacob og jeg vågnede lidt efter lidt op, og ved 9. tiden begyndte vi at lave vores morgenmad. Dagen før havde Brian købt bacon, og jeg havde købt æg og bacon. Scrambled eggs og bacon i en tortilla kan virkelig anbefales som turmorgenmad. Det smager virkelig fantastisk (men viste sig ikke at være tilstrækkelig som energikilde når der skal vandres).

Ved 10-tiden havde vi fået pakket og kom afsked på dagens etape der var planlagt til at være ca. 17 km. Jeg havde svært ved at få gang i benene fra morgenstunden af og var ikke rigtigt godt gående, så efter vi havde gået en lille times tid, havde jeg brug for en pause. Vi fandt et sted med en stor sten, vi kunne kravle op på, hvor vi sad og nød udsigten og det gode vejr i et kvarters tid.

Efter pausen var jeg meget bedre gående, og det gik heldigvis fint resten af dagen. Ruten gik igennem typisk svensk nåleskov med med en forholdsvis spredt bevoksning med den flotte grønne mosbevoksning på jorden. I modsætning til i Sydsverige var der områder der var dækket af rensdyrlav i stedet for mos. Ruten var generelt ret flad men med flere sten og klipper end i det sydlige Sverige. Specielt kort efter afgang var der et område med en del store sten og klipper, som vi dagen før havde bemærket på kortet og snakket om, hvad det kunne være. Brian havde hævdet det måtte være blokmark, hvilket jeg havde grinet lidt af, men han havde jo egentligt lidt ret.

I løbet af dagen mødte vi en får og en søn på en vendeplads. Faren fortalte, at de skulle ind til en hytte i skoven, som han selv havde været i som barn. Han fortalte, at han som barn havde overnattet i hytten i -26 grader. Det var tydeligt at han prøvede både at genopleve sine oplevelser fra barndommen ved overnatning i hytten og samtidig viderebringe de gode oplevelser til sønnen.

Den oprindelige plan var at gå udenom Ramnäs, men butikken i byen trak en hel i os, så vi valgte at gå igennem byen og proviantere. Både Brian og jeg købte cola, mens Jacob købte en øl – han gad ikke bære på cola. Jacob købte også en pakke Magnum-is som vi delte, mens vi sad på en bænk uden for butikken og nød det stadigt gode vejr. Da vi var færdige med at spise vores is gik vi de sidste 4-5 km til den planlagte lejr ved endnu en sø. Vi fandt en ret flot lejrplads på toppen af en skråning med udsigt over søen. Efter at have siddet og hvilet og lidt, og Jacob og jeg havde fået sat vores telte op og Brian sin køje, gik Jacob og jeg i gang med at finde brænde. Det viste sig desværre at være til ingen verdens nytte, at vi havde fundet brænde, da det begyndte at blæse op, mens vi spiste vores aftensmad. Pga. vinden kom det hurtigt til at føles koldt, i og vi besluttede at gå tidligt til køjs.

Mandag den 10 . april

Vi vågnede op til regn, og vi havde alle tre lidt svært ved at komme ud af soveposerne, så vi endte med først at få lavet vores morgenmad langt op ad formiddagen, hvor regnen var stilnet lidt af. Min morgenmad bestod igen af tortillas med røræg og bacon. Virkelig lækkert. Pga. regnen kom vi først af sted da klokken var blevet næsten 12 – heldigt at vi havde en forholdsvis kort etape foran os. Regnen fortsatte desværre en stor del af dagen og stoppede først sent på eftermiddagen. Som om det ikke var nok, at vandet kom oppefra gik en stor del af dagens etape gennem moseområder. Der var generelt lagt spang ud, men der var så vådt at en del af de udlagte brædder var helt dækkede af vand.

Landskabet varierede en del i løbet af dagen fra relativt tæt skov med mos og rensdyrlav i skovbunden til moser, åbne skovede områder, udsigter over enge og på den sidste del af ruten mange sten og lidt mere kuperet terræn.

Kort før vi skulle ankomme til den planlagte lejrplads kom der igen nogle regndryp efter det ellers var klaret op og blevet pænt vejr – lidt som om vejrguderne lige skulle gøre det klart hvem der bestemte.

Der var ikke mange oplagte lejrmuligheder, så vi endte med at slå lejr lige ved søen selvom jorden var meget våd. Det svuppede når man gik og man risikerede at synke dybt ned med risiko for våde støvler. Området bar præg af at der havde været bævere med en del væltede træstammer.

Efter at have fået sat telte og hængekøje op fik vi os lidt varmt at drikke, før vi gik i gang med at finde brænde til lejrbålet.

Aftenenen tilbragte vi foran bålet lige ved søbredden med en fantastisk smuk udsigt over søen der var lyst op af fuldmånen fra en fuldstændig klar himmel og med en temperatur lige under frysepunktet. Ved 23-tiden var alle blevet trætte og valgte at gå til køjs efter en lidt hård vandredag i det meget varierede terræn.

Tirsdag den 11. april

Dagens etape gik mod Norra Landsberget. Den sidste del af etapen var hård, både fordi vi skulle bære vand til aftenen og morgenen efter og fordi der var ret kuperet. Først skulle vi over Södra Landsberget, hvorefter det gik nedad igen for at gå opad mod Norra Landsberget der er en lang sej stigning. Da vi nåede toppen var der lidt sne i luften.

På toppen af bakken var der et ca. 20 m højt udsigtstårn. Stigen op til toppen af tårnet var ikke så behagelig med huller imellem trinnene. Fra toppen af tårnet var der en flot udsigt over det omkringliggende landskab.

Aftenen var ret kold også selvom vi havde et stort lejrbål.

Onsdag den 12. april

Det sneede om morgenen, da vi vågnede og sneen blev ved op ad formiddagen og blev på et tidspunkt rimelig kraftigt med store fnug, men det var ikke koldt nok til, at sneen lagde sig.

Vi ankom til St. Abbortjärn ret sent på eftermiddagen/tidligt om aftenen. Ved shelteret lå der rigtigt meget brænde, og vi kunne se, at der var bålpladser hele vejen rundt om søen, hvor der også var udlagt store mængder brænde. Shelteret var dog ikke det planlagte shelter, så vi gik videre til den plads, vi havde som mål. Den var dog ret trist lige ved en parkeringsplads og med skurvogne mv. Ved pladsen. Vi valgte derfor at gå videre rundt langs søbredden for at se om der skulle være nogle mulige lejrpladser. Vi endte dog med at slå ved det shelter vi først kom til og fik en tur hele vejen rundt om søen, der viste sig at være en put&take sø.

Selvom vi fik lavet et fint lejrbål, var det en ret kold aften, hvor der kom lidt vindpust og der var en smule sne i luften.

Brian bød på friskbagte amerikanske pandekager der altid er lækre på tur.

Torsdag den 13. april

Vi vågnede op efter en lidt kølig nat med lidt nattefrost og der lå lidt sne omkring teltene. Vi kom af sted ved 10-tiden om morgenen efter at have spist vores morgemmad. Den første del af ruten var lidt kuperet, og vi kom forbi et tidligere skianlæg med nogle faldefærdige bygninger. Anlægget så dog ud som, det var ved at blive genopbygget.

På vej mod Fagersta kom vi først forbi en gammel kalkovn og lidt senere en tidligere jernmine, hvor vi selvfølgelig brugte tid på at tage en del billeder. Et ret fint sted med et hul, hvor sollyset trængte ned.

Efter jernminen gik vi ned til Fagersta, hvor vi handlede ind, så vi kunne få lidt luksus på turens sidste par dage, så der blev købt pølser, skinke, ost, brød, yoghurt, cola og meget andet. Fra Fagersta gik vi til Lilla Älgsjön, hvor der er en fin shelterplads med både hytte og shelter der kan bruges.

Dagens etape endte med at blive over 20 km så efter at have gået fra Fagersta med ekstra kg i rygsækken, var vi godt brugte, da vi ankom til shelterpladsen, hvor der var lidt sne i luften.

Selvom der var et shelter valgte vi at sove i telte og hængekøje. Aftenen gik med madlavning og hygge foran bålet – shelterpladsen var igen velforsynet med brænde. Brian og Jacob spicede deres frysetørrede retter op med indkøbte pølser, mens jeg spiste fyldte pasta i tomatsovs, som jeg havde købt i Fagersta.

Fredag den 14. april

Vi vågnede op til snevejr og i løbet af natten havde der lagt sig en 5 – 8 cm sne på jorden. Teltdugene på vores telte var også presset godt ned på vores telte der trods alt kun er 3-sæsoners telte. I løbet af dagen klarede det op og blev et fantastisk smukt vejr med høj sol fra en skyfri himmel og sne på jorden. Ikke den dårligste dag at have en overligger dag på. Dagen gik mest med at tulle lidt rundt i lejren men en enkelt gåtur blev det til. Jacob besluttede sig for at sove i den hytte der lå på shelterpladsen, så en del af eftermiddagen brugte han på at forberede brænde til brændeovnen, så han kunne fyre op hele natten.

Lørdag den 15. april

Vi vågnede op lørdag morgen efter en kold nat. Der var -8 om morgenen.

Efter at have spist morgenmad og pakket vores ting sammen gik vi ind til Fagersta, hvor vi først handlede ind i ICA og derefter gik til stationen, hvor vi skulle med toget tilbage til Surahammer, hvor bilen var parkeret. Ventetiden på stationen udnyttede vi til at spise lidt tidlig frokost.

I Surahammaer skiftede vi til noget rent tøj, så lugten ikke ville blive alt for slem i bilen under den næsten 700 km lange køretur tilbage til København.