Perstorp 2016

Perstorp november 2016

Kim og jeg havde tidligere været på flere ture sammen i Outsite regi, men har også snakket om at tage af sted under mere private forhold sammen med Jens, som Kim flere gange har været på tur med. Jeg selv havde været på tur med Jens en gang eller to tidligere. I foråret 2016 inviterede Kim mig med til Sverige, men jeg blev desværre nødt til at takke nej, da jeg var på ferie i Japan.

I slutningen af oktober 2016 skrev Kim til mig, at han og Jens planlagde en weekendtur til Sverige den 18. – 20. november. Godt nok havde jeg også planlagt en tur til Raslången i weekenden den 11. – 13. november, men det krævede ikke meget betænkningstid, før jeg sagde ja tak til tilbudet.

I de følgende par uger var der en del skriveri frem og tilbage om rutevalg og mad mv. Snakken gik bl.a. på Hovs Hallar på Bjärehalvön, men valget endte med at falde på et skov- og søområde ved Perstorp, som Kim og Jens kendte i forvejen. Da vi nærmede os afgang begyndte turen dog at komme lidt i fare, da Jens pludselig var blevet syg og ikke var sikker på, at han ville nå at blive frisk, før vi skulle afsted. Jens var den der stod for maden lørdag, hvor han havde lovet kalveculotte, rösti og andet godt. Men vi var stadig Kim, Christian fra Outsite, der havde lovet at have mad med til om fredagen, og mig tilbage. Dagen før afgang meldte Jens sig dog stort set klar til afgang, så selskabet og lørdagens aftensmad var sikret – om ikke andet kunne vi afhente maden og reflektorovnen hos Jens. Christian blev dog desværre nødt til at hoppe fra i sidste øjeblik om fredagen, da han havde fået et fotojob i weekenden. Det betød at Kim, Jens og jeg pludselig fik lidt travlt med at finde på noget let mad til om fredagen, da ingen af os rigtigt havde tid til det helt store pga. vores job.

Om fredagen meldte Jens sig endeligt klar til at tage af sted, og vi aftalte at mødes hos Jens i Taastrup ved 15-tiden. Efter at have pakket Jens’s bil med vores udstyr var det afgang. Først til nærmeste Netto, hvor der blev købt ind til aften. Derefter et par timers kørsel til Perstorp i det sydsvenske.

Vi ankom efter det var blevet godt mørkt og valgte at slå lejr tæt ved, hvor bilen var parkeret. Efter at havet sat hængekøje op (Jens), Tarptent (Kim) og telt (Morten), gik vi i gang med at finde brænde i skovbunden, så vi kunne få os et ordentligt bål til madlavningen. Vi fandt hurtigt en del brænde der selvom det var lidt vådt hurtigt blev til et fint bål uden, at Kim snød ret meget, da bålet skulle tændes. Aftensmaden endte med at stå på salat, kyllingekebab, og med nogen skepsis fra Kims side, vegetarkebab i wraps med dressing.

Kebab

Vi endte med at sove ret længe om lørdagen og klokken endte med næsten at blive 12, før vi kom afsted i et fantastisk smukt solskinsvejr og i temperaturer noget over frysepunktet – noget af en kontrast til turen rundt om Raslången weekenden før, hvor der var -9°C.

Afsted lørdag morgen

Da vi ikke rigtigt havde noget, vi skulle nå gik turen i et adstadigt tempo med god tid til at nyde omgivelserne. Da vi havde fået sen morgenmad og kommet sent afsted, valgte vi at springe frokosten over, men holdte dog en enkelt lidt længere pause, hvor der var tid til at lave lidt varmt at drikke.

En velfortjent pause

Ved 16-tiden var vi fremme ved lørdagens lejrplads, der havde en flot udsigt over Håkantorps Mölledamm. Jens gik straks i gang med at sætte sin hængekøje op og jeg mit telt, mens Kim valgte at holde holde et lille hvil og få lidt at spise, før han satte sit tarptent op. Da jeg havde fået sat mit telt op, tog jeg mig også lidt at spise og drak en af mine medbragte colaer.

Udsigt over Håkantorps Mölledamm

Efter opsætningen af vores ly for natten, gik vi i gang med at finde brænde til aftenens bål. Brændet var ret vådt, og det tog lidt tid før der var kommet ordentligt gang i bålet. Aftensmaden stod på kalveculotte, kartoffelrösti, naanbrød, bagte løg og bearnaise. Kalveculotten blev bagt i Jens’s reflektorovn, og den og resten af maden endte med at blive meget vellykket. Nok noget af, hvis ikke, det bedste mad, jeg har fået på tur.

Kalveculotte til aftensmad

Om søndagen havde vi en kort vandretur tilbage til bilen i rigtigt flot solskinsvejr. Ved halv et tiden gik turen tilbage mod Danmark med et enkelt stop ved Hardy.s i Höör, hvor vi fik en traditonel efter-tur burger.